28 Μαρ 2017

Απονεμήθηκαν τα Βραβεία ΘΟΚ .Βραβείο Χορογραφίας/κίνησης, Εύα Καλομοίρη για τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη

Απονεμήθηκαν χθες βράδυ παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, Νίκου Αναστασιάδη τα Βραβεία Θεάτρου Κύπρου για την περίοδο 2015-2016. Το μεγάλο Βραβείο Θεάτρου για τη συνολική του προσφορά απονεμήθηκε στον μουσικοσυνθέτη Μιχάλη Χριστοδουλίδη.Τη σκηνοθεσία της τελετής υπέγραψε ο ελλαδίτης χορογράφος Φωκάς Ευαγγελινός και την παρουσίαση της τελετής ανέλαβε εκτάκτως ο Αχιλλέας Γραμματικόπουλος καθώς, η ηθοποιός Καρυοφυλλιά Καραμπέτη δεν παρευρέθηκε, λόγω κωλύματος.

Τα υπόλοιπα βραβεία έλαβαν:
‪Σκηνοθεσίας: Κώστας Σιλβέστρος για τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη, σε διασκευή, Θεατρική Ομάδα Φτωχολογιά
‪Ανδρικού ρόλου: Μάριος Μεττής για την ερμηνεία του στο έργο του Νicky Silver «Χοντροί άντρες με φούστες», Θεατρική Ομάδα Persona, σε σκηνοθεσία Χρίστου Νικολάου
Γυναικείου ρόλου: Στέλα Φυρογένη για την ερμηνεία της στο έργο του Τένεσι Ουίλλιαμς, «Sweet bird of youth» (Γλυκό πουλί της νιότης), ΘΟΚ, σε σκηνοθεσία Άντζελας Μπρούσκου

Θεατρικής συγγραφής/διασκευής/σύνθεσης κειμένου: Κώστας Μαννούρης, «Της οικίας ημών εμπιπραμένης», Πολυχώρος ΚΑΤ’ΟΙΚΟΝ.

Χορογραφίας/κίνησης: Εύα Καλομοίρη για τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη, σε διασκευή, Θεατρική Ομάδα Φτωχολογιά σε σκηνοθεσία Κώστα Σιλβέστρου.

‪Σχεδιασμός φωτισμών/πολυμέσων: Βασίλης Πετεινάρης για το «Πέτρες στις τσέπες του» της Μαρί Τζόουνς, On Stage Theatre, σε σκηνοθεσία Μαριάννας Καυκαρίδου.

‪Σκηνογραφίας: Γιώργος Γιάννου Νίτσα, Fresh Target Theatre Ensemble/Στάγδην Βραδέως, σε σκηνοθεσία Πάρι Ερωτοκρίτου.

‪Ενδυματολογίας: Έλενα Κατσούρη γαι το «Λεωφορείο ο πόθος» του Τένεσι Ουίλλιαμς, Θέατρο Λέξη, σε σκηνοθεσία Αλίκης Δανέζη-Knutsen

‪Παιδικού/νεανικού έργου: «Εγώ ο πρίγκιπας» και «Παραμύθι για δυο»

‪Μουσικής: Χαράλαμπος Γωγιός γαι την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, σε συμπαραγωγή Εθνικού Θεάτρου Ελλάδος-Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος-Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου.

ΠτΔ: Η στήριξη του πολιτισμού αποτελεί στρατηγική επιλογή

Ήταν συνειδητή η απόφαση της κυβέρνησης να συνεχίσει τη στήριξη που παρέχεται στον πολιτισμό κατά τα χρόνια της κρίσης, παρά τις εξαιρετικά δύσκολες οικονομικές συνθήκες που όλοι βιώσαμε, δήλωσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης στην τελετή απονομής των Βραβείων Θεάτρου, λέγοντας ότι «η στήριξη του πολιτισμού αποτελεί στρατηγική μας επιλογή».

Σημείωσε ότι αν ανατρέξει κανείς στην ιστορία θα συνειδητοποιήσει ότι οι κρίσεις είναι πρώτα πολιτισμικές και μετά οικονομικές.

«Σίγουρα οι συνθήκες αυτά τα χρόνια επέβαλλαν την ανάγκη για εξορθολογισμό και δεν μας επέτρεψαν να στηρίξουμε την πολιτιστική δραστηριότητα στο βαθμό που θα θέλαμε. Ωστόσο, συνεχίσαμε να επιχορηγούμε τις τέχνες ποικιλόμορφα και με πολυεπίπεδη πολιτική».

Μια πολιτική που θα πρέπει να σημειώσουμε ότι βρίσκει το θέατρο, σε πλεονεκτική θέση έναντι άλλων μορφών πολιτισμού, πρόσθεσε. Χαιρέτισε δε την απόφαση του ΘΟΚ να αναβαθμίσει το θεσμό, από το επόμενο έτος μετεξελίσσοντας τον «σε μια απτή και χειροπιαστή αναγνώριση με χρηματικά βραβεία αλλά και συμβόλαια συνεργασίας με το κρατικό θέατρο της χώρας μας».

Ένα γεγονός, είπε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, «που οφείλουμε να σημειώσουμε αφού οι επιχορηγήσεις που δίνονται στα ελεύθερα θέατρα αλλά και η στήριξη που παρέχεται στη θεατρική ανάπτυξη, είτε μέσω του ΘΟΚ, είτε και των πολιτιστικών υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού ξεπερνά κατά πολύ όσα λαμβάνουν άλλες τέχνες και πολιτιστικές δράσεις».

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης ανακοίνωσε ότι σε συνάντηση με το ΔΣ του ΘΟΚ τις επόμενες των ημερών θα μελετήσουν «τρόπους αποτελεσματικής αντιμετώπισης των όσων αντιμετωπίζετε».

Αναφερόμενος στα έργα που υλοποιούνται, ανέφερε ότι το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, θέλοντας να αντιμετωπίσει με όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικό τρόπο τα ζητήματα του πολιτισμού, προχωρά σε μια διοικητική ανασυγκρότηση των δομών που διαχειρίζονται τον πολιτισμό και ανάπτυξη εθνικής πολιτικής για τον πολιτισμό.

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης σημείωσε ότι από το 2016 λειτουργεί το Πρόγραμμα Πολιτιστικής Αποκέντρωσης, το οποίο έχει ως βασικό στόχο την ισόρροπη πολιτιστική ανάπτυξη της υπαίθρου με τα αστικά Κέντρα, με την πραγματοποίηση πολιτιστικών δράσεων υψηλού επιπέδου.

Παράλληλα, συνέχισε, οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες προχωρούν, στην ετοιμασία πρότασης προς το Υπουργικό Συμβούλιο για την εφαρμογή κινήτρων για την προσέλκυση ξένων παραγωγών και την περαιτέρω ανάπτυξη της κινηματογραφικής βιομηχανίας στην Κύπρο.

Αυτή την περίοδο, ανέφερε, δημιουργούνται σημαντικότατες πολιτιστικές υποδομές που αναμένεται ότι θα αναβαθμίσουν γενικότερα την πολιτιστική δραστηριότητα στον τόπο μας.

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης ανέφερε ότι με στόχο την ανάδειξη της πλούσιας μας ιστορίας, έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες του Διεθνούς Αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για τη δημιουργία ενός σύγχρονου Αρχαιολογικού Μουσείου. «Περί τα τέλη του τρέχοντος έτους αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για υλοποίηση του έργου αυτού, ύψους 50 εκατ. ευρώ».

Προχωρεί, είπε, με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου η διαδικασία αποκατάστασης του Δημοτικού Θεάτρου Λευκωσίας, ενώ ξεκίνησαν οι κατασκευαστικές εργασίες, οι οποίες αναμένεται ότι θα ολοκληρωθούν το 2017, για μετατροπή της ΣΠΕΛ σε εκθεσιακό χώρο της Κρατικής Πινακοθήκης.

Έχει ολοκληρωθεί, ανέφερε, η Στέγη Χορού Λευκωσίας (Παλαιά Δημοτική Αγορά Αγίου Ανδρέα) ενώ ολοκληρώθηκε και εγκαινιάστηκε πρόσφατα το Παπαδάκειο Δημοτικό Εικαστικό Κέντρο στη Λεμεσό.

«Μετά από συζητήσεις και αντιπαραθέσεις επτά χρόνων ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2016, με τη μέγιστη δυνατή συναίνεση, η ανακαίνιση του πιο ιστορικού σχολείου της Κύπρου, του Παγκυπρίου Γυμνασίου».

Επιπρόσθετα, είπε, το 2016 προκηρύχθηκε αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για τη δημιουργία Πολιτιστικού Χωριού στη Λέμπα, και οι κατασκευαστικές εργασίες για την α’ φάση του έργου προγραμματίζονται για το 2017.

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης σημείωσε την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, με την οποία δημιουργείται η Κυπριακή Ακαδημία Επιστημών Γραμμάτων και Τεχνών.

«Στηρίζουμε αποφασιστικά το θεσμό της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας "Πάφος2017", μέσω μιας σειράς δράσεων. Τη δημιουργία και αναβάθμιση σημαντικών πολιτιστικών υποδομών στην Πάφο, την ουσιαστική εμπλοκή των σχολικών μονάδων και των μαθητών, καθώς και με οικονομική ενίσχυση ύψους 5 εκατ. ευρώ».

«Ξέρω ότι όλοι σας αναμένετε περισσότερα από εμάς, ιδιαίτερα τώρα που ξεπερνούμε την οικονομική κρίση και η οικονομία μας σταθεροποιείται και παρουσιάζει ρυθμούς ανάπτυξης», ανέφερε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, διαβεβαιώνοντας πως «δεν θα υστερήσετε σε στήριξη απ’ ότι οι λοιποί τομείς πολιτιστικής δημιουργίας».

«Θα πρέπει να ενισχύσουμε τη στήριξη, όχι μόνο στο θέατρο που ήδη απολαμβάνει σημαντικής στήριξης αλλά σε όλες τις μορφές πολιτισμού εν γένει», σημείωσε, προσθέτοντας ότι «με σύνεση και με προσοχή οφείλουμε να οδεύσουμε μπροστά με στόχο την πολιτιστική ανάπτυξη του λαού μας, στην οποία η δική σας συμβολή είναι ανεκτίμητη».


Πρόεδρος ΔΣ ΘΟΚ: Ο θεσμός των βραβείων δεν τελιώνει αλλά αναγεννιέται

Ο Πρόεδρος του ΔΣ του ΘΟΚ Γιάννης Τουμαζής είπε πως ο θεσμός των βραβείων ΘΟΚ δεν τέλειωσε αλλά αναγεννιέται και αναβαθμίζεται με νέα μορφή. Μια μορφή που συνεπάγεται την βράβευση συντελεστών και ηθοποιών με σημαντικά χρηματικά έπαθλα αλλά και συμβόλαια συνεργασίας με το Κρατικό Θέατρο της χώρας.

«Αν αποφασίσαμε ότι ο θεσμός των θεατρικών βραβείων ολοκλήρωσε τον κύκλο του υπό την παρούσα μορφή, ήταν ακριβώς γιατί θελήσαμε να τον πάμε ένα βήμα πιο πέρα προσφέροντας ουσιαστική αναγνώριση αλλά και απτή επιβράβευση, όπως αρμόζει στους ανθρώπους του Κυπριακού θεάτρου». Η νέα μορφή έχει ολοκληρωθεί, ανέφερε, και περισσότερες λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν πολύ σύντομα.

Ο κ. Τουμαζής είπε ακόμα πως το κυπριακό θεατρικό σκηνικό προοδεύει και αλλάζει με τομές και αλλαγές που ήταν επιβεβλημένες εδώ και χρόνια. «Η μονιμότητα και η δημιουργία είναι δύο έννοιες αντίθετες. Γνωρίζουμε ότι κάθε αλλαγή αντιμετωπίζεται καχύποπτα και προσκρούει σε αντιδράσεις.
Ωστόσο, ας μην ξεχνάμε ότι για να μπορέσουμε να πετάξουμε πιο ψηλά, χρειάζονται οι αντιστάσεις. Ουδείς αλάνθαστος, ωστόσο αν δεν προχωρήσουμε μπροστά πρόκειται να καταλήξουμε σε στασιμότητα που είναι αυτό ακριβώς που δεν μπορεί να δεχθεί ο καλλιτεχνικός χώρος και δη του θεάτρου. 

Το τελευταίο διάστημα ακούμε και διαβάζουμε διάφορα που αφορούν στον ΘΟΚ και στις επιλογές του. Η κριτική είναι πάντοτε ευπρόσδεκτη, απ’ όπου και αν αυτή προέρχεται, φτάνει όμως να γίνεται καλόπιστα και να μην εδράζεται σε απαράδεκτους διαχωρισμούς ανάμεσα σε Κύπριους και Ελλαδίτες συντελεστές. Είναι πραγματικά λυπηρό τέτοιες μεμψιμοιρίες να ακούγονται και να γράφονται από Έλληνες της Κύπρου. Είναι λυπηρό η μνήμη μας να είναι τόσο βραχυπρόθεσμη, τόσο όσο αφορά στη στήριξη που εμείς οι ίδιοι απολαύσαμε και συνεχίζουμε να απολαμβάνουμε ακόμα και σήμερα από την Ελλάδα, όσο βεβαίως και στο ότι πολλοί και σημαντικοί Ελλαδίτες εμπλούτισαν και εμπλουτίζουν το θεατρικό γίγνεσθαι της Κύπρου εδώ και δεκαετίες. Εύκολες οι μεμψιμοιρίες, αλλά τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους δείχνοντας ξεκάθαρα ότι το ποσοστό των Κυπρίων στις παραγωγές του ΘΟΚ τα τελευταία τέσσερα χρόνια ξεπερνά το 80%, ενώ σε συγκεκριμένη θεατρική περίοδο έφτασε μέχρι και το 96%. Τα ποσοστά αυτά μεταφράζονται σε περισσότερα από 120 συμβόλαια ετησίως που προσφέρονται σε Κύπριους συντελεστές ενώ μέχρι πριν λίγα χρόνια αυτά περιορίζονταν σε μόλις μερικές δεκάδες.

Ας τα αφήσουμε ωστόσο πίσω μας όλα αυτά, όσα ανήκουστα και αβάσιμα διαδίδονται, και ας επικεντρωθούμε στο αύριο. Ένα αύριο που είναι πλέον ανοικτό στους ηθοποιούς της Κύπρου, που δίδει την δυνατότητα στους σκηνοθέτες να επιλέγουν τους συνεργάτες τους και που οδηγεί το θέατρο σε εμπλουτισμό, σε ανταλλαγή εμπειριών αλλά και στην απαραίτητη εξωστρέφεια που πρέπει να το χαρακτηρίζει. Νιώθουμε περήφανοι που Κυπριακές παραγωγές γεμίζουν τα θέατρα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και που καταχειροκροτούνται για την ποιότητα και το επίπεδο τους. Που είδαμε συμπατριώτες μας ηθοποιούς να συγκινούνται από την θέρμη της υποδοχής, τόσο στην δική μας Σαλαμίνα, όσο και στην Ελλάδα. Την Ελλάδα που τιμά το Κυπριακό θέατρο μέσω μνημονίων συνεργασίας με τα δύο Κρατικά της θέατρα αλλά και της επιστροφής του ΘΟΚ στην Επίδαυρο μετά από τόσα χρόνια. Γνωρίζουμε και αναγνωρίζουμε ότι προβλήματα υπάρχουν, αλλά εάν κάτι χαρακτηρίζει το Δ.Σ. του Οργανισμού είναι η ειλικρινής διάθεση και οι άοκνες προσπάθειες των μελών του για επίλυση τους». 

Αναφερόμενος στο σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ που αφορά στην επιχορήγηση της ιδιωτικής θεατρικής παραγωγής είπε πως αυτό αποτέλεσε το προϊόν έντονου προβληματισμού, μελέτης, αλλά και πολύωρων δημόσιων διαβουλεύσεων με τους φορείς ώστε να ανταποκριθούμε στις υποδείξεις (και απαιτήσεις) των θεσμών της Πολιτείας αλλά και της πλειονότητας των ιδίων των θεατρικών φορέων. Κρίνει κάθε μία από τις παραγωγές με συγκεκριμένα μετρήσιμα κριτήρια στη βάση της ισότητας και της ισονομίας και ενδεχόμενες πρόνοιες που χρήζουν βελτίωσης ή αλλαγών θα συζητηθούν εκ νέου με τους εμπλεκόμενους φορείς, όπως έγινε και στο παρελθόν. «Το πιο εύκολο θα ήταν να μην παράγουμε έργο, ώστε να μην προκαλούνται ούτε και αντιδράσεις. Η ορθή πορεία όμως είναι αυτή προς τον εκσυγχρονισμό και τον εξορθολογισμό μέσα από τομές και αλλαγές και προς αυτή την κατεύθυνση είναι που συνειδητά επέλεξε το Δ.Σ. του ΘΟΚ να πορευτεί, παρά τις όποιες πιέσεις για το αντίθετο», κατέληξε.

Πηγή: ΚΥΠΕ